Døren blev smækket i og den sidste lastbil rullede udad porten.

 

Yes vi nåede det! Den sidste ordre kom afsted til tiden og nu var der dømt juleferie. Stemningen var nærmest euforisk og der var high-five hele vejen rundt. Alle var mødt ind en time tidligere og der var blevet knoklet igennem.

Da medarbejderne kom forbi driftslederkontoret, stod Christian i døren og sagde god ferie.

Midt i glædesrusen var der et eller andet forkert. Snakken gik i omklædningsrummet “hvorfor sagde han ikke tak?” Stemningen blev underligt mudret. En medarbejder sagde “Tarveligt, at han ikke en gang sagde tak for indsatsen”. Flere nikkede.

 

Hvorfor siger vi ikke tak? 


Som leder, ja også som menneske kan vi meget hurtigt vænne os til de gode ting, som andre gør for os.  De gode ting bliver hverdag og så tager vi dem for givet uden at tænke nærmere over det. Så er faren for at være utaknemlig meget stor.

Det kan også være, at vi tror, det ikke betyder noget at sige tak.  At de ikke vil tage imod takken.
Måske er det en dårlig vane, at vi glemmer det.

Eller at vi er bange for at blive latterliggjort eller set skævt til.  At vi bliver tillagt noget negativt, at vi har en skjult hensigt.

Det kan godt være, at Christian har haft meget at se til og kæmpet for at få alle ender til at nå sammen, men det giver ikke et alibi for at være utaknemlig. Når du fokuserer på det gode som medarbejderne har ydet og som du jo i bund og grund er glad for, så fylder de besværlige ting mindre. Taknemlighed er en grundfølelse der gør, at du bedre kan bære modstand. Desuden bliver du selv i bedre humør.

Når du er utaknemlig, så får du skyklapper på og du går glip af mange positive ting, som andre og livet giver dig.  Så bliver du rigtig træls at være sammen med, fordi det negative tager overhånd. De negative oplevelser og fiaskoer fylder mere end glæder og successer.

 

Jamen, var det ikke hvad Christian kunne forvente?


Som virksomhed og leder har man vel ret til og krav på, at medarbejderne løser de opgaver de skal, – de får jo løn for det.
Jo da, alligevel er det på sin plads, at du som leder ind i mellem stopper op og reflekterer over, om du i grunden er lidt utaknemlig. Burde jeg i grunden ikke være gladere og mere tilfreds med det, som mine medarbejdere yder?  Det er dig, der tager æren for medarbejdernes arbejdsindsats opad i systemet, derfor kan du ikke være ligeglad.

En utaknemlig kultur er ikke en sund kultur. Ledere der har en positiv grundfølelse og som viser deres taknemlighed leverer de bedste resultater.

 

Hvad fortæller medarbejderne?


Medarbejderne er gået på juleferie med en negativ følelse. Hvilken historie fortæller de, når de kommer hjem? Hvad siger de om Christian og den adfærd han viste?  Jeg tror, at deres historier desværre har omhandlet de værdier, de mødte dagen før ferien.  Oplevelsen af en leder der var utaknemlig.
Bare så ærgerligt, hvis stoltheden over at alle virksomhedens kunder fik deres varer til jul, drukner i negative følelser og tanker. Historierne er en del af virksomhedens image. Vi skal passe på, at vi ikke bliver blinde over for det gode vi får, det der fungerer eller er behageligt. At vi tager det som en selvfølge eller noget vi bare har krav på.

En leder der er utaknemlig motiverer ikke sine medarbejdere til at yde noget ekstra, nej tvært imod kan de få følelsen af, at det ikke er ok at vise og dele deres glæde over, at de netop har ydet en ekstra indsats. Taknemlighed er et vigtigt element i udviklingen af gode relationer og arbejdsglæde.

I taknemlighed ligger en stor kraft, der kan ændre din og dine medarbejderes hverdag og i sidste ende din succes som leder. Taknemlighed kan styrke vores immunforsvar, forebygge stress, forbedre vores humør og bidrage til at vi sover bedre. At være utaknemlig eller taknemlig er et valg vi selv træffer.

 

Taknemlighed smitter


Når vi viser vores glæde og begejstring, så opnår vi flere resultater, fordi tak ofte giver en indre tilfredshed, en ro og kræfter til at komme videre. Tak er en anderkendelse af noget, som vi har fået. Vi viser et andet menneske respekt og forstærker relationen. Man føler sig værdsat.

Livskvalitet og trivsel bliver bedre, når vi husker takken. Taknemlighed kan trænes og det smitter.

Tak er ikke kun et fattigt ord, – tak er et fantastisk ord!